Tuesday, October 27, 2009

Apabila Mursyidul AM Pas Lebih Berkuasa Dari Presiden Pas

Siapa sebenarnya yang lebih berkuasa didalam Parti PAS, adakah Tuan Guru Nik Aziz selaku Mursyidul Am PAS Atau Haji Hadi Awang selaku Presiden Parti tersebut. Tidak mungkin dalam satu Parti mempunyai 2 orang nakhoda yang mengepalai parti tersebut

Berikutan pergolakan yang sedang berlaku didalam PAS sekarang, nampaknya perkara ini menjadi semakin rumit berikutan pemimpin yang disanjung dan dianggap sebagai Ulama serta boleh menentukan syurga atau neraka seseorang itu ingin mengadakan Muktamar Khas yang bertujuan untuk menyingkirkan pemimpin Parti tersebut yang menyokong kearah Kerajaan Perpaduan diantara Parti UMNO dan PAS.

Antara mereka yang dimaksudkan oleh Nik Ajizzz adalah Haji Hadi Awang (Presiden PAS), Ustaz Nasarudin Md. Isa (Timb. Presiden PAS), Dato' Mustapha Ali (S/U Agung PAS) dan diantara nama yang sering disebut akan meninggalkan Parti Pas demi kerajaan Perpaduan, Dato' Hassan Ali (Pesuruhjaya PAS Selangor).

Persoalanya sekarang, adakah dengan cara mengadakan muktamar KHAS ini kemelut yang sedang melanda didalam parti itu akan dapat diselesaikan dan segala persoalan akan terungkap.

Adakah dengan muktamar ini PAS akan semakin kuat atau akan terus berpecah dan mungkin akan terus lenyap dari arena politik tanahair.

Jika keempat-empat nama diatas disingkirkan dalam Muktamar, akan semakin mudahlah puak-puak Edorgan untuk menguasai PAS sekarang yang diketuai oleh Husam Musa yang begitu rapat dan intim dengan Anuar Ibrahim. Bersorak gembiralah Anuar jika perkara ini benar-benar menjadi kenyataan. Pada masa yag sama juga, akan berkuburlah Kepimpinan Ulama yang menerajui PAS sekarang.

Seharusnya Nik Aziz lah yang harus disingkirkan kerana terlalu banyak kenyataan yang dikeluarkan menimbulkan kemarahan umat islam di negara ini. Jangan kerana mabukkan kuasa, Orang Kafir disanjung-sanjung dan pada masa yang sama Maruah agama Islam digadai begitu saja.

No comments:

Post a Comment